V loňském roce podstoupilo bezpečnostní zkoušky celkem 33 nových modelů automobilů. V těchto testech nejsou zastoupeny úplně všechny typy, ale jde o výběr v programu Euro NCAP, který zohledňuje popularitu a rozšířenost na evropském trhu a zároveň představuje zástupce nových technologií.
Testy Euro NCAP
Projekt Euro NCAP se dlouhodobě zabývá zvyšováním bezpečnosti na evropských silnicích formou komplexních zkoušek nových aut. Hodnocení jednotlivých vozů je procentuální a vyplývá ze série provedených testů. A nejedná se pouze o tzv. crashtesty, ale posuzuje se také standardní a funkční chytrá výbava vozu. Výsledky se pak zveřejňují i podle jednotlivých tříd.
Nejbezpečnější auto – malá SUV
- Jako nejlepší byl označen Nissan Qashqai (1.3 petrol 4×2 Acenta LHD), který získal 91% v oblasti ochrany dospělých, 91% v oblasti ochrany dětí, 70% v oblasti ochrany chodců a 95% v oblasti aktivní bezpečnosti
- Pět hvězdiček pak získali také vozy Ford Mustang Mach-E , Hyundai Ioniq 5 , Hyundai Tucson a v letošním roce se k nim nově přidali i Volkswagen Taigo nebo Volvo C40 Recharge
Nejbezpečnější auto – SUV
- Jako nejbezpečnější byla označena elektrická Škoda ENYAQ iV (iV 60, LHD), která získala 94% v oblasti ochrany dospělých, 89% v oblasti ochrany dětí, 71% v oblasti ochrany chodců a 82% v oblasti aktivní bezpečnosti
- Pět hvězdiček pak získali také vozy Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, BMW iX, Genesis GV70 nebo Lexus NX, testovaný v letošním roce
Nejbezpečnější auto – malé rodinné vozy
- Jako nejbezpečnější byla označena Škoda Fabia (1.0 TSI „Ambition“, LHD), která získala 85% v oblast ochrany dospělých, 81% v oblasti ochrany dětí, 70% v oblasti ochrany chodců a 71% v oblasti aktivní bezpečnosti
- Pět hvězdiček pak získala také Toyota Yaris Cross a dále vozy testované v letošním roce – Volkswagen Polo, DS 4 2022 s aktivní bezpečností nebo Renault Megane E-Tech
Nejbezpečnější auto – elektrické vozy a vozy vyšší třídy
- Jako nejbezpečnější byl označen Mercedes EQ EQS (450+, 4×2 AMG Line), který získal 96% v oblasti ochrany dospělých, 91% v oblasti ochrany dětí, 76% v oblasti ochrany chodců a 80% v oblasti aktivní bezpečnosti
- Pět hvězdiček pak získala také Toyota Mirai nebo KIA EV6
Nejméně bezpečné auto bez rozdílů tříd
Každý žebříček má i méně lichotivé údaje, ale pokud má některý z vozů nižší hodnocení, tak to ještě neznamená, že se jedná o nebezpečné auto. Je zkrátka méně bezpečné a testy jen poukazují na existující rozdíly. Na druhou stranu mohou být tyto rozdíly někdy skutečně hodně velké. V našem případě se jedná o vozy Dacia Logan a Dacia Sandero Stepway, které získali pouze 2 hvězdičky (70% u ochrany dospělých i dětí). Pouze jednu hvězdu obdržela Dacia Spring a propadákem v této oblasti se dá nazvat elektrický Renault ZOE, který nezískal ani jednu hvězdičku.
Existuje samozřejmě celá řada bezpečných automobilů, jen se prostě do našeho seznamu nevyšli. Svědčí o tom i fakt, že z 33 loni testovaných aut jich 23 obdrželo všech pět hvězdiček. Proto nad žádným modelem nelámejte hůl předčasně a zjistěte si nejprve všechny údaje (např. na stránkách www.dtest.cz). Přejeme vám mnoho bezpečných kilometrů.
Zdroj: www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecnost-automobilu/nejbezpecnejsi-automobily,
www.dtest.cz/crashtesty
Autor: Albín a Dalimila Nostresovi