Vypadá to, že v letošním roce dojde k průlomové změně ve výrobě, designu a filozofii ve Škodě Auto. „Jedná se o největší změnu od doby, kdy se Škoda stala součástí koncernu Volkswagen,“ říká člen představenstva Martin Jahn. A Thomas Schäfer, ředitel Volkswagenu, dodává: „A můžu vás ujistit, že jak pro zákazníky, tak pro konkurenci to bude moment velkého překvapení.“
(Zdroj: tn.nova.cz/auto/clanek/457597-skodovka-chysta-obri-zmenu-jeste-letos-zasadne-zmeni-design-novych-aut)
Tempus flendi et tempus ridenti – „Čas plakat i čas se smát“
Staří latiníci nemohli tušit, jak se tato věta bude pro naše téma hodit. Ano, někteří se radují, někteří pláčou. Přiznávám se, že patřím k druhé skupině. Ne, že by mi vadil pokrok, ale zkrátka pro mě auto znamená vůni benzínu, tři pedály na podlaze a „šalt“ páka po pravém boku (Angličanům se omlouvám). Ale chápu, že něco se změnit musí. Co se týká elektromobility, tak máme publikum hezky rozdělené. Jako v té písničce, kdy jedni volají „sláva, sláva“ a druzí „hanba, hanba“. A obě strany mají logické argumenty. V této chvíli s tím asi nic moc neuděláme, tak se aspoň podíváme, co nám nabízí „naše“ Škoda Auto.
Modern Solid
Tak se jmenuje nový styl, kterým chce Škoda bodovat. Nová elektroauta by měla pokrýt celou modelovou řadu a nejdříve by měl k dispozici nástupce Fabie – nový Elroq. Podle všeho půjde o menší crossover (skutečný vzhled vozu hned tak znám nebude) postavený na současné platformě MEB s poháněnou zadní nápravou, lithio-železofosfátovou baterií, dojezdem do 400km a cenou začínající na půl milionu korun. Je to tedy o něco málo méně, než cena současné nejlevnější benzínové Octavie (519000,-Kč). Elroq (pokud se automobilka skutečně rozhodne ten název použít) by měl být k mání do tří let a měl by se, podobně jako jeho „bratr“ od Seatu, vyrábět ve Španělsku. A máme tu dilema. Pokud patříme ke skupině lidí, kteří uvažují o koupi nového vozu v příštích pěti letech, pak jaké auto si pořídíme – se spalovacím nebo elektromotorem? Dnes jezdí po českých silnicích zhruba 6,3 milionů osobních aut (dodávám, že průměrné stáří je skoro 16 let) a v tomto desetiletí si spalovací motory stále zachovají převahu. Ale je tu riziko možných ekologických daní nebo zákazu vjezdu do určitých lokalit. Navíc si myslím, že se bude zcela měnit i struktura a způsob dopravy obecně – nezdá se mi reálné, že se jen vymění kus za kus a bude tu jezdit šest miliónů aut s elektromotorem. Nejlepší bude asi nikam nespěchat a ty 2 – 3 roky počkat. Uvidíme.
Až se vychytají mouchy …
Tak to může trvat ještě relativně dlouho. Možná budou potřebné nové zákony – například povinná výstavba dostatečného množství dobíjecích stanic pro některé subjekty. Ale je tady jeden nový aspekt, který elektromobilitě nahrává – válka na Ukrajině a závislost na dovozu strategických surovin, jako je ropa. Jsme sice země „medem a strdím oplývající“, ale to nejsou zrovna ideální suroviny pro 21. století. Ale vlastní elektřinu si vyrobit umíme. Pro začátek aspoň něco. Tedy pokud ji nebudeme vyrábět převážně v plynových elektrárnách.
Na závěr si dáme ještě trochu latiny: „Tempus fugit“ – čas běží, letí nebo také utíká. Kde jsou ty časy, kdy do „povinné“ výbavy škodovek patřily dámské silonky. Co kdyby se náhodou přetrhnul řemen …
Zdroj: https://tn.nova.cz/auto/clanek/461733-podoba-nove-skodovky-odhalena-bude-levna-mala-a-elektricka
https://www.auto.cz/skoda-vw-a-cupra-poodhaluji-sve-mestske-elektromobily-dorazi-v-roce-2025-143819
Autor: Albín a Dalimila Nostresovi